Eksempler på foredrag
Hvordan komme sterkere ut av kriser: Ni muligheter for innovasjon
Nedgangstider tvinger mange bedrifter inn i overlevelsesmodus. Men likevel er nå tiden å løfte blikket og tenke nytt – ikke bare for å overleve, men for å blomstre. Men hvordan? Standhaftige selskaper, som har gått mot trenden og satset på innovasjon under kriser, kan vise oss. Dette foredraget handler om disse inspirerende eksemplene og prinsippene for innovasjon vi kan ta til læring.
Design thinking: Brukerorientert innovasjon og hvordan du gjør det
Har buzz-ordet design thinking pirret interessen din? Drømmer du om å skape den første norske Google eller Apple? Eller bare fikse det kundene dine stadig vekk klager på? Da bør du begynne med å sette brukeren i sentrum for alt du utvikler. I dette foredraget vil du lære hvordan du kommer i gang med designtenkning for innovasjon, slik at du også kan skape bærekraftig vekst og mer lojale kunder.
Business Model Canvas: Innovasjon av forretningsmodeller
Mange av vår tids mest vellykkede selskaper, Amazon, Facebook, Airbnb, Uber for å nevne noen, har ikke først og fremst laget et nytt og genialt produkt. De har laget en ny og genial forretningsmodell. Studier viser at innovasjon av forretningsmodeller gir betydelig mer avkastning enn vanlig produkt- eller prosessinnovasjon. Business Model Canvas er blitt en både kjent og anerkjent metode for sin enkle og utprøvende tilnærming til innovasjon av forretningsmodeller – og det er dette du vil dere lære om dette foredraget.
Brukerundersøkelser som gir innovativ innsikt
Utgangspunktet for vellykket innovasjon er god brukerinnsikt. Før du utvikler løsningen din er det helt nødvendig å forstå hva folk har behov for og hvorfor de gjør som de gjør. Det er dette ditt produkt eller tjeneste står eller faller på! I dette foredraget lærer du om prinsippene og metodene for gode brukerundersøkelser, og hvordan du kan komme i gang.
Tjenestedesign for gode kundereiser: Hvordan komme i gang
Vi går mot en økonomi basert på tjenester, og samtidig står og faller suksessen til produkter på hvor god kundereisen er – før, under og etter bruk. Likevel er innovasjon og forretningsutvikling stort sett produktorientert. Kundeopplevelsen over tid glemmes, og vi lager fortsatt ting innenfra og ut, som om vi bare skal lage og selge det. “Vår jobb her er over!” Nei. Derfor er tjenestedesign svaret, og det vil du forstå hvordan du kan gripe an i dette foredraget.
Måling og testing: Hvordan du treffer blink med innovasjon og design
Omtrent 90% av ny innovasjon mislykkes. En viktig del av grunnen er at gode ideer ikke viser seg å være så gode likevel – de er basert på feilaktige antagelser og ønsketenkning. Så hvordan kan vi designe nye tjenester og produkter, eller forbedre eksisterende, på en mer treffsikker på måte? Jo, svaret er metodisk måling og testing underveis i prosessen. I dette foredraget vil du lære hvordan!
Design for økt bærekraft
De siste årene har design og designtenkning blitt anerkjent som en tilnærming til å løse vår tids største utfordringer som beskrevet av FNs bærekraftsmål. Melinda Gates har blant annet sagt at “Human-centred design is the innovation that is changing the most lives in the developing world.” I dette håpefulle foredraget vil du lære om eksemplene og prinsippene for hvordan du med design kan bidra til å skape en mer bærekraftig verden for folk, samfunn og miljø.